Maiden Skadeportal 

- Skadeservice er en tjeneste levert av IMAA


« Tilbake

Ofte stilte spørsmål om Northmills Betalingsforsikring


Hvem er forsikret?

Forsikret er du som er Medlem av Northmill og som har kjøpt Northmill Betalingsforsikring.


Hva dekker Betalingsforsikringen?

Ved full arbeidsledighet vil forsikringen etter 30 dager kontinuerlig ufrivillig arbeidsledighet/permittering erstatte 1/30 del per dag av terminbeløpet i inntil 12 måneder.

Ved 100% arbeidsuførhet vil forsikringen etter 365 dager kontinuerlig sykemelding erstatte utestående saldo.

Se her for mer detaljerte bestemmelser, unntak og forutsetninger for erstatning under denne forsikringen.


Hvor mye kan jeg få i erstatning?

Etter egenandelsperioden erstatter vi ved arbeidsledighet 1/30 per dag av forsikringssummen som er tilsvarende det månedlige terminbeløp for skadeperioden i inntil 12 måneder.

Maksimumsbeløpet som skal betales for et enkelt krav ved arbeidsuførhet er 10 000 kroner per måned. Det maksimale antallet månedlige erstatningsutbetalinger ved arbeidsledighet/permittering er 12 måneder.

Den totale maksimale erstatningen som skal betales for et enkelt arbeidsledighetskrav er derfor 120.000 kroner.

Etter egenandelsperioden på 365 dager dokumentert kontinuerlig, 100% sykmelding betales utestående saldo med inntil kr 300 000,00

Ved dødsfall utbetales et engangsbeløp tilsvarende den aktuelle lånegjelden for det forsikrede lånet, dog maksimalt kr 300 00,00


Hvilke unntak gjelder ved ufrivillig arbeidsledighet/permittering?

Ved arbeidsledighet/permittering utbetales det ikke erstatning under noen omstendighet dersom:

  • Forsikredes arbeidsledighet eller permittering inntreffer som en følge av midlertidig ansettelse eller sesongarbeid, frivillig oppsigelse eller oppsigelse på grunn av eget mislighold, streik eller en form for ulovlig handling utført av forsikrede.
  • Forsikrede ikke var fast ansatt i minst 6 måneder med en arbeidstid på minst 30 timer per uke eller midlertidig ansatt i minst 3 måneder hos en og samme arbeidsgiver med en arbeidstid på minst 30 timer per uke og med en arbeidsavtale som skal gjelde i minst 9 måneder, eller vært selvstendig næringsdrivende i minst 3 måneder og tilknyttet folketrygden.
  • Forsikrede var ufrivillig arbeidsledig/permittert eller hadde fått varsel om ufrivillig arbeidsledighet/permittering ved Startdato for forsikringen
  • Arbeidsledigheten/permitteringen varsles tidligere enn 90 dager etter forsikringens Startdato
  • Forsikrede har vært selvstendig næringsdrivende eller arbeidet deltid mindre enn 30 timer per uke de siste 6 månedene forut for skadens hendelsesdato
  • Forsikrede ikke har dokumentasjon fra NAV som viser at Forsikrede er registrert som arbeidsledig/permittert og mottar dagpenger fra NAV
  • Forsikrede utfører vanlig arbeid eller deltar i andre inntektsbringende aktiviteter
  • Dekning gis kun frem til siste dagen av det året Forsikret har fylt 67 år
  • Se vilkår for mer detaljerte bestemmelser.


Hvilke unntak gjelder ved sykdom/arbeidsuførhet?

Ved sykemelding erstatter Forsikringsselskapet ikke under noen av følgende omstendigheter dersom:

  • Psykisk sykdom eller plager, stressrelatert sykdom herunder depresjon eller stressreaksjon,
  • Graviditetsrelatert sykdom eller plager under graviditet som en spesialistelege bedømmer å være en normal graviditet
  • Konsekvenser av en medisinsk behandling som ikke er medisinsk nødvendig for å opprettholdeforsikredes livskvalitet, eller ikke er blitt påkalt av legitimert helsepersonell, slik som kosmetisk kirurgi
  • Forsikret ikke kan gi tilstrekkelig dokumentasjon på sykefravær fra lege, som angir tydelig navn, sykemeldingsperiode og sykemeldingsårsak
  • Forsikret er sykemeldt som følge av deltakelse i kriminalitet eller forsøk på kriminalitet
  • Forsikret er sykemeldt på grunn av ulykke eller sykdom knyttet til reiser i land eller deler av land som det norske utenriksdepartementet har sendt ut en advarsel om
  • Forsikret er sykemeldt på grunn av ikke-nødvendig medisinsk behandling (f.eks. skjønnhetsoperasjoner)
  • Dekning gis kun frem til siste dagen av det året Forsikret har fylt 67 år


Er det frist for å sende inn søknad om erstatning?

Krav om erstatning må sendes inn innen 12 måneder etter at medlemmet ble kjent med de forhold som begrunner kravet. Forsikringsselskapet vil eventuelt ikke være erstatningspliktig hvis erstatningskravet fremsettes senere enn dette tidspunktet. Hvis ikke kan medlemmet miste retten til erstatning jfr. FAL §18-5.


Hva er behandlingstiden for søknad om erstatning?

Du vil umiddelbart motta kvittering med skadenummer fra skadeportalen. Vi har som mål å behandle din sak raskt og effektivt, men da må vi ha fått inn alle opplysninger i din skadesak.

Saksbehandlingstiden kan imidlertid trekke ut i tid hvis vi mangler dokumentasjon for søknaden din - det er derfor viktig at du sender inn eventuelle tilleggsopplysninger som vi etterspør. I noen tilfeller kan det også være behov for å innhente opplysninger fra tredjeparter.

Kontakt oss om du lurer på hvor lang tid dette tar.


Hvordan utbetales erstatningen?

Erstatningen utbetales fra forsikringsgiver til Northmill Bank AB, og godskrives ditt lån.

Skadeservice

v/ Insurance Management Administration & Advisors (IMAA)
Postboks 165, 3571 Ål

Skadeservice (IMAA) utfører skadeoppgjør etter instruks fra, og på vegne av forsikringsselskapet Maiden Life Försäkrings AB og Maiden General Försäkrings AB.

Les mer om Maiden Life & General her